Wijziging werkzaamheden IBG Creditmanagement
17 maart 2026

Wki/Bki en IBG Creditmanagement: geen incassozaken meer op particulieren.


Per 2024 is de nieuwe wet Wki / BKI (Wet kwaliteit incassodienstverlening) van kracht. Hierin staat dat incasso-organisaties aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen als zij namens hun opdrachtgevers vorderingen proberen te incasseren op particuliere personen en entiteiten. Vanwege de toenemende wet- en regelgeving en regeldruk vanuit de overheid, hebben wij besloten vanaf 2025 geen incassozaken meer aan te nemen op particulieren debiteuren en entiteiten.

Vergunningsplichtig

Door de Wki wordt onder meer de houder van een incassobureau vergunningsplichtig (inschrijving register), doch uitsluitend voor zover de buitengerechtelijke incassowerkzaamheden toezien op voldoening van vorderingen door natuurlijke personen die hun woonplaats in Nederland hebben. 


Wat valt niet onder de reikwijdte van de Wki?

IBG Creditmanagement zal per 2025 alleen Buitengerechtelijke incassowerkzaamheden verrichten of aanbieden aan uitsluitend zakelijk marktpartijen en deze vallen buiten de Wki. Inschrijving in het incassoregister is dan geen vereiste: niet vergunningsplichtig.


Resumé:

Heeft u een vordering op een particuliere entiteit, dan mogen zullen wij uw vordering niet meer in behandeling nemen.


Voor openstaande vorderingen die u heeft op bedrijven geldt dat wij ons niet in hoeven te schrijven in het Register. Daarom mag IBG deze zaken wel voor u in behandeling nemen zoals wij dat altijd al hebben gedaan sinds 2012. Sterker nog, dit is onze expertise.


IBG Creditmanagement zal onze BtoC-klanten onderbrengen bij onze preferred partners die wel vorderingen op particulieren mogen behandelen om ervoor te zorgen dat de gewenste kwaliteit gewaarborgd blijft die men van ons gewend was.


Vorderingen die wij uit uw naam behandelen op bedrijven, zullen wij dus nog steeds gewoon blijven behandelen. Dit conform uw eigen algemene voorwaarden en uiteraard inachtneming van alle wettelijke en maatschappelijk geldende bepalingen. Daarbij hebben wij onze eigen huisadvocaat die u bij kan staan indien dit van toepassing mocht zijn tegen een gereduceerd tarief. Dus ook vorderingen die IBG niet rechtstreeks behandelt, kunnen wij voor u doorzetten naar een advocaat tegen een gereduceerd tarief.


IBG Creditmanagement is van mening dat wij met deze aanpassing binnen de Wet, nóg beter van dienst kan zijn op uw zakelijke vorderingen. Want we kunnen nu nog meer tijd aan uw zaken besteden. IBG kan daarnaast niet alleen de zakelijke incassozaken voor u doen, maar wij kunnen ook uw debiteurenbeheer beheren met IBG Debiteurenbeheer of u van advies voorzien met IBG Consultancy.


Ook kunt u ons op interim basis inhuren voor een tijdelijke invulling op uw debiteurenadministratieIBG Interim, www.ibginterim.nl helpt u graag met het wegwerken van uw achterstand, het opleiden van uw medewerkers of zelf het geheel opzetten van uw debiteuren administratie.


Voor vragen of informatie, kunt u contact opnemen via info@ibgcreditmanagement.nl, of telefoonnummer 0314-200129.

Meer nieuws

door IBG Geurt 22 juni 2026
Dat wordt vaak gezegd door een afdeling sales als de debiteurenbeheerder meldt dat deze “goede” klant maar niet wil betalen ondanks belletjes, sommaties, betalingsregelingen en ook betalingstoezeggingen ( ook aan de accountmanager) en je noodzakelijk bent de zaak over te dragen aan een incasso- of deurwaarderskantoor. Definieer “goede klant ?” Is een “goede klant” een klant die grote omzet genereert in de boeken maar deze niet effectueert in winst omdat men de facturen niet betaald? Is het een langdurige klant waarmee u een geschiedenis heeft opgebouwd? Of is dat een nieuwe klant die een grote order plaatst bij Sales en na het ontvangen van de factuur zegt dat hij niet ineens kan betalen maar dit in maandelijkse termijnen wil doen omdat hij het geld niet heeft? Aan wie ligt het dan dat er niet is opgevallen dat deze “goede klant” achteraf toch niet zo goed is voor zijn geld is? Sales, Finance, Directie? Dat ligt er maar aan bij wie het mandaat ligt en wat er in de processen is geschreven wie waarvoor verantwoordelijk is en wat iemand moet doen om dit te controleren. ( als die processen er zijn). Een klant die een grote omzet genereert op papier, is niet gelijk een “goede klant”. Iemand is pas een goede klant als hij netjes zijn afspraken nakomt die er gemaakt zijn. En ja, soms zit het bij een klant even tegen en natuurlijk kan er dan overlegd worden hoe het kan worden opgelost, maar de vraag is en blijft: Wat is een “goede klant?” U mag het zeggen. Heeft u hulp nodig om te kijken hoe uw organisatie dit proces verweven heeft in zijn structuur of wilt u dit juist gaan opzetten? Neem contact met ons op. IBG Creditmanagement. Het Creditmanagementbedrijf speciaal voor ondernemers IBG Creditmanagement uit Doetinchem. Hét incassobureau voor uw zakelijke B2B vorderingen.
door IBG Geurt 1 juni 2026
Iedereen die ondernemer is kent het wel. Facturen die nog niet betaald zijn na de betalingstermijn. Natuurlijk gaan we bellen en sturen wij een herinnering, maar ben je ook verplicht om een ingebrekestelling te zenden? Ingebrekestelling en verzuim De ingebrekestelling is een schriftelijke aanmaning van de schuldeiser aan de schuldenaar om binnen een redelijke termijn een verplichting uit de overeenkomst alsnog na te komen. In principe moet je als schuldeiser eerst een ingebrekestelling versturen anders is uw klant niet in verzuim. Maar u hoeft niet altijd een ingebrekestelling te sturen naar uw debiteur. Dit als blijkt dat de nakoming vanuit een overeenkomst gewoonweg niet mogelijk is of als uw debiteur al aangeeft niet te gaan/kunnen betalen. Ook bij een B2B overeenkomst waarin duidelijk fatale termijnen staan vermeld en uw klant betaald niet tijdig, hoeft u geen ingebrekestelling te zenden. Wij adviseren het echter om zekerheidshalve dit toch te doen. U staat dan sterker bij een eventuele gerechtelijke procedure. Wat als je geen ingebrekestelling hebt verzonden aan je debiteur? Als je dat niet gedaan hebt, en het had wel gemoeten, dan heb je de debiteur dus niet juridisch correct in gebreke gesteld. Wat is dan het gevolg tijdens een eventuele gerechtelijke incasso-procedure? Dat de tegenpartij geen buitengerechtelijke kosten of vertragingsrente hoeft te betalen. Deze kosten komen dus allemaal voor uw rekening als schuldeiser. Zonde en ook vaak kostbaar. Ook kan er geen schadevergoeding gevorderd worden op grond van wanprestatie. Kortom, stuur altijd een ingebrekestelling naar uw debiteur. IBG Creditmanagement kan dit voor u doen. Het mes snijdt dan aan twee kanten. A. u stuur een juridisch correcte ingebrekestelling en B. Omdat het op ons briefpapier is geldt vaak het principe, vreemde ogen dwingen. Vaak wordt er dan alsnog betaald en hoeft er geen incasso-procedure te volgen. IBG Creditmanagement uit Doetinchem. Hét incassobureau voor uw zakelijke B2B vorderingen.
17 maart 2026
Laatst sprak ik een ondernemer via een van de eerste netwerkbijeenkomsten die ik mocht bezoeken. Een aardige jonge vent die al enige jaren meeloopt. Nu had ik eens tijd om wat langer met hem te praten. Tijdens het gesprek ving ik op dat hij “failliet” was verklaard in het verleden terwijl hij een goed lopend bedrijf had. Heel vervelend voor hem, maar ik wilde wel graag weten wat er was gebeurd.  Ik vroeg hem of hij eens met mij wilde praten over hoe dat in zijn werk is gegaan. Niet omdat ik nieuwsgierig ben hoe hij in de ellende is geraakt, maar om te laten zien aan andere ondernemers dat zoiets altijd kan gebeuren. Hij stemde ermee in. Hij was destijds 30 jaar en liep al enige jaren mee als “oproepkracht” bij een beveiligingsbedrijf. Zoals het zo vaak gaat met mensen die lang in het vak zitten, bekroop hem het gevoel dat hij het beter kon. En hij had gelijk. Hij begon voor zichzelf en had mooie opdrachten. Daarnaast had hij 2 vaste mensen in dienst en diverse oproepkrachten. Zijn medewerkers stonden zo goed bekend dat ook andere beveiligingsbedrijven personeel van hem wilden inlenen. Dat werd dan ook gedaan. Dat ging een klein jaar goed, maar toen begon de ellende.
17 maart 2026
Als een bedrijf failliet gaat en er zijn nog schulden, in welke volgorde worden de schuldeisers uitbetaald? Dat ligt aan het type schuldeiser. Hier een summiere opsomming. Bijzondere schuldeisers (separatisten) 1e rang: boedelvorderingen 2e rang: preferente vorderingen  3e rang: concurrente vorderingen